januari 2018

Deze maand zijn we rustig gestart… in de klas zijn nu 18 kinderen en in de loop van dit schooljaar zullen er, verdeeld over de maanden, nog een aantal bijkomen. Alle groepjes zijn opnieuw samengesteld en we hebben wat zaken herhaald, zoals de klassenregels en de letters. Bij het laatste werd de juf blij verrast; we weten er al heel veel!

We kregen een les van een bibliothecaresse. Zij las het prentenboek Dat ben jij, Kiki! voor; over een eendje en haar opa, die samen foto’s bekijken. Tenslotte maakte de mevrouw de doos open, die ze bij zich had en daar zat een fotocamera in. Deze mochten we een tijdje lenen én we daar dus zelf foto’s mee maken. Als ware fotografen zijn we aan de slag gegaan. Er zaten verrassend leuke en mooie kiekjes bij. De juf heeft ze daarna op het bord laten zien… van de foto’s van de tafels en tafelpoten lagen we letterlijk dubbel van de lach! In de doos zaten verder allerlei andere kijkobjecten zoals: een viewmaster, caleidoscoop, vergrootglas en verrekijker. Al deze spullen mochten we een tijdje op school houden om te bekijken. Wist u trouwens dat kinderen tot 18 jaar gratis lid zijn van de bibliotheek? Dat de bibliotheek niet alleen boeken uitleent? Dat ze ook een schat aan informatieve boeken voor jonge kinderen hebben? Dat er regelmatig wordt voorgelezen of andere activiteiten plaatsvinden? https://www.debibliotheekaanzet.nl

Als voorbereiding op het thema KUNST hebben we een verfwerkje gemaakt, waarbij we van de primaire kleuren rood, geel en blauw, de secundaire kleuren oranje, groen en paars hebben gemaakt. Veel ‘Oh, ah, juf, kom eens kijken’ en stralende toetjes tot gevolg. Raai de kraai heeft zijn nest verlaten om samen met ons in de klas te zoeken naar allerlei dingen die met kunst te maken hebben. Dit heeft allemaal een plekje gekregen op de thematafel. In de kring schreef de juf alles wat we al weten over kunst op een groot blad en wij hebben er tekeningen bijgemaakt. Ook hebben we geluisterd naar een verhaal getiteld: De kunstbus. De chauffeur heette Rembrandt van Rijn; voor ons tot nu toe een onbekende, maar u kent hem vast! Als ware kunstenaars zijn we aan de slag gegaan met penseel en verf om, net als Kandinsky, mooie cirkels te maken.

De school veranderde zo zoetjesaan in een ware kunstgalerie. Ook de werken van Mondriaan met zijn rechte lijnen en primaire kleuren stonden in de schijnwerpers. Deksels van schoendozen zijn gebruikt om met zwarte stroken en gekleurde stukken sitspapier zijn werk te evenaren. En we kunnen zeggen: dat is aardig gelukt!  

Linette Trapman, onze plaatselijke kunstenares, kwam bij ons in de klas vertellen over haar werk. Zo kwamen we te weten dat ze niet alleen verft, maar ook mooie werken maakt van potlood of pastelkrijt. Ze maakt portretten van kinderen, maar schildert ook werken n.a.v. verhalen en teksten uit de bijbel.

We mochten haar ook vragen stellen. We wisten bijvoorbeeld niet waar ze werkt en naar welke school je moet om te leren voor kunstenaar. Tot slot kregen we een prachtige kaart van een adelaar. Linette vertelde dat deze vogel staat voor de Here God. Hij draagt ons, net als de adelaar zijn jongen draagt, als ze vermoeid zijn. Deze weken hebben we de deugdenkaartjes van creativiteit en samenwerking gepakt. En we kunnen dit al heel goed naar elkaar benoemen. Weet u dat je ook creatief kunt denken? Als er een probleem is, proberen we met elkaar een oplossing te bedenken!

 

Via deze weg willen wij u uitnodigen om onze kunstwerken te komen bewonderen tijdens de tentoonstelling TUSSEN KUNST EN KIDS. U bent van harte welkom op donderdag 15 februari van 8.30-9.00.

 

bezoek kunstenaar