November

De laatste werkjes over de herfst zijn gemaakt. We hebben een boom van stroken en herfstmateriaal gemaakt. Op een werkblad konden we blad, vrucht en naam bij de juiste boom plakken en schrijven. 

Woensdag 8 november kregen we hulp bij het Nationale Schoolontbijt. Twee moeders en een oma kwamen ons helpen en aten gezellig mee. Bruine boterhammen en bolletjes, krentenbollen, speltwafels, mandarijntjes en yoghurt met cruesli; we lieten het ons goed smaken.

De juf had een nieuw deugdenkaartje opgezocht: ordelijkheid. Het is handig als je spulletjes bij elkaar houdt en een vast plekje geeft. Je kunt op die manier spullen snel terugvinden. Ook is het fijn als je een plan maakt, voordat je wat doet. Stap voor stap werken; eerst dit en dan dat. Ordelijkheid geeft rust in je hoofd en in je omgeving. Dit hebben we met elkaar in praktijk gebracht. Het puzzelen had deze week extra de aandacht. Hoe begin je nu als je alle stukjes op je tafel hebt liggen? Na een lesje in de kring, waarin we goed naar elkaars tips hebben geluisterd, weten we dat een plan van aanpak goed werkt. Zorgen dat alle stukjes met de afbeelding naar boven liggen, de randjes en hoekjes apart leggen en daar eerst een kader van maken. Ja, ordelijk zijn zorgt er ook voor dat je sneller kunt werken!

Een praktische rekenles heeft ons tot het inzicht gebracht dat we onze rugtassen, als we het ordelijk willen doen, met de zijkant in het zicht onder de kapstok moeten plaatsen. Dan passen er namelijk meer rugzakken onder. Verder hebben we op het digibord met elkaar rijmwoorden, de begin- en eindklank benoemd en klanken/letters tot  woordjes geplakt.

Aan het eind van deze maand mochten we sint en zijn pieten begroeten en keken we tijdens het drinken naar het sinterklaasjournaal. Net als alle pieten zijn wij ook druk aan de slag gegaan: mutsen maken, de stoomboot uit mozaïekplakkertjes namaken en van chenilledraad een sint en pietje knutselen. Deze poppetjes hebben we op het dak van ons huisje geprikt. ’s Morgens heeft u dit misschien wel gezien, want dan brandden de lampjes in de huisjes. Ook waren de verschillende hoeken gevuld met spulletjes van sint en piet. Op de gang was er de  sinterklaashoek, waar we ons konden verkleden en pakjes kunnen inpakken. Bij de schrijfhoek zijn stempels en kunnen we woordjes als pak, huis, sint, piet, schoen enz. stempelen. De stoomboot van playmobil is ook favoriet, daar kunnen we de aankomst van de sint naspelen en op het digibord mogen we spelletjes doen als memorie.

Aan het begin van de week was er veel regen, maar gelukkig konden we uitwijken naar de gymzaal. Met elkaar hebben we gespeeld met het grote parachute doek. Rond lopen, de wind vangen of met elkaar “storm op zee” maken. Spannend werd het toen de juf er een bal op gooide, die niet in het gat in het midden mocht verdwijnen. We moesten toen echt samenwerken,  zodat de bal op het doek bleef. De grootste pret hadden we, toen we allemaal een keer onder het doek mochten kruipen en even door het gat mochten koekeloeren. Vanaf woensdag was het buiten droog, maar er stond wel heel veel wind. Dat maakte het buiten zijn niet minder leuk: iedereen kreeg een plastic slinger en dat was reuze leuk, kijk maar op de foto.

Verder hebben we een mooi woordveld gemaakt van de stoomboot. Zo breiden we onze woordenschat steeds verder uit. Weet u bijvoorbeeld dat een boot een reling heeft, dat de voorkant boeg of voorsteven heet en je de ramen patrijspoorten noemt?

Ook hebben we met elkaar de gang gezellig gemaakt met een knusse open haard. Twee kinderen hebben met de grote blokken de haardplaat en achterwand gebouwd; goed gemetseld, zodat hij stevig is. Drie anderen verfden een doos, waar de juf het haardhout en lichtjes in heeft gedaan.